onsdag 1 februari 2012

Founde

Idag har jag skrivit tenta och skickat in dom sista projekten för denna kurs, kände därför att jag vill fira lite att jag är klar med kursen men också att jag är helt ledig nu i 4 dagar innan nästa kurs drar igång.
I julklapp av min kära sambo så fick jag ett founde sett, och idag tyckte jag det var en alldeles utmärkt dag för founde. Lite lyx i vardagen.
Tillbehör idag fick bli bearnaise, aioli och grillsås. Gjorde de enkelt för mig och köpte även färdiga pommes och köttet fick bli oxfilé med mycket svartpeppar på.



Grillsås

1 dl chilisås
1 gullök
2 vitlöks klyftor
2 msk olja
1 msk vitvins vinäger
1 tsk senap
salt och peppar

Börja med att hacka löken och vitlöken, blanda sedan ihop de övriga ingredienserna. Smaka av med salt och peppar. Låt såsen stå till sig en stund i kylen för bättre smak.
Såsen passar även som namnet antyder perfekt till grillat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar